Witamy, 27 marca 2017 r. Imieniny: Ernesta, Jana
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
CIASTECZKA
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Statystyka, ekonometria, prognozowanie - Ćwiczenia z Excelem2007 - Agnieszka Snarska
2.Aktywne metody prowadzenia strategii - Michel Muszynski

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Racjonalność wyboru - rationality of choice

postępowanie klienta polegające na dążeniu do maksymalizacji korzyści (użyteczności) związanych z zakupem dóbr i usług. Racjonalność ta nazywa się racjonalnością klientów i oznacza ona (według W. S. Jevonsa), że indywidualny nabywca, dysponując określonym dochodem oraz stojąc wobec określonego układu cen dokonuje wyboru zgodnie z zasadą maksymalizacji użyteczności. Dobra i usługi mają bowiem własność zwaną użytecznością, realizowaną w procesie konsumpcji. Klient, postępując racjonalnie, przyporządkowuje każdemu zestawowi dóbr i usług pewną liczbę wyrażającą użyteczność całkowitą i wybiera ten zestaw, który jest najlepszy, czyli ten, któremu przyporządkowuje liczbę największą. Zgodnie z koncepcją P. Samuelsona zwaną hipotezą ujawnionych preferencji, racjonalność klienta polega raczej nie na konsekwencji wyboru spośród całego zbioru możliwych teoretycznie przypadków, lecz na wewnętrznie zgodnych wyborach w bliskim sąsiedztwie wyboru rzeczywiście realizowanego. Według J. O"Shaughnessy"ego stopień w jakim konsumenci podejmują przemyślane i rozsądne (właściwe) decyzje zależy od:
 racjonalności samej potrzeby, gdyż sprawą dyskusji jest to, czy wszystkie potrzeby są racjonalne;
 tego, czy wśród rozważanych produktów lub marek znajduje się najlepszy zakup dla klienta;
 tego, czy klient właściwie dostrzega istotne fakty dotyczące poszczególnych możliwości wyboru;
 stopnia, w jakim konsument racjonalnie przetwarza informacje.
[J. Penc]

Zobacz również: umiejętność działania , inteligencja praktyczna , reguła maksymalizacji użyteczności


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Klasa średnia - Tworząca i rozwijająca się w gospodarce rynkowej warstwa ludzi wolnych zawodów oraz prowadzących na własny rachunek i ryzyko działalność gospodarczą...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. abandon /zrzeczenie się/
4. DAGMAR
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch