|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Udział w rynku - market share
procentowy udział produktu danej firmy w ogólnej sprzedaży tego produktu. Ten udział może być absolutny lub względny. Udział absolutny wyraża się procentowym udziałem w całości rynku. Udział względny dotyczy stosunku przedsiębiorstwa do najsilniejszego konkurenta. Gdy zaś przedsiębiorstwo jest najsilniejsze na rynku, wówczas udział względny oznacza dystans do następnego najsilniejszego konkurenta.
Wielkość udziału w rynku ma istotne znaczenie, gdyż wraz z jego wzrostem zwiększa się siła przedsiębiorstwa w stosunku do konkurentów i pozycja negocjacyjna wobec odbiorców jego towarów na danym rynku.
Udział w rynku może dotyczyć:
sprzedaży wyrobu (wyrobów) firmy jako proporcji sprzedaży wyrobu (wyrobów) całego przemysłu (np. sprzedaż samochodu Polonez w porównaniu z całkowitym wolumenem sprzedaży wszystkich polskich samochodów);
sprzedaży pojedynczego towaru w stosunku do całkowitej sprzedaży danej kategorii produktu, do której ten towar jest zaliczany (np. sprzedaż samochodu Polonez w stosunku do sprzedaży wszystkich samochodów osobowych w Polsce).
[J. Penc]
Zobacz również:
segmentacja rynku
,
strategia rozwoju rynku
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|