|
ADVISOR - ADVISOR
Nazwa programu opracowanego przez G. Liliena mającego na celu ustalenie sposobu określania budżetu reklamy na rynku artykułów przemysłowych. Badanie objęło sześćdziesiąt sześć produktów z dwunastu firm. Specjaliści marketingu przemysłowego podejmują dwustopniową decyzję dla ustalenia budżetu. Po pierwsze określają ile wydać na marketing jako procent wielkości sprzedaży (wskaźnik M/S), a po drugie wysokość wydatków na reklamę jako procent budżetu marketingowego (wskaźnik A/M). Pomnożenie obu wskaźników tworzy wskaźnik A/S tj. reklama–sprzedaż. W wyniku badań wyodrębniono sześć podstawowych czynników mających wpływ na wielkość i strukturę budżetu marketingu: wskaźnik M/S obniżał się wraz z kolejną fazą cyklu życia produktu, im wyższa częstotliwość zakupu, tym wyższy wskaźnik A/M, im wyższa jakość lub niepowtarzalność produktu, tym wyższy A/M, im wyższy udział w rynku, tym niższy M/S, im wyższa koncentracja sprzedaży, tym niższy M/S, im szybszy wzrost konsumentów, tym wyższy M/S i A/M.
(zob. cykl życia produktu)
Zobacz również:
cykl życia produktu
|