Trend gospodarczy
Trend jest kierunkiem lub sekwencją zdarzeń, które wykazują pewną siłę i ciągłość w czasie określając kształt przyszłości. Megatrendy to znaczące zmiany społeczne, polityczne i technologiczne, które kształtują się powoli, lecz gdy już zaistnieją to przez okres kilku, a nawet kilkunastu lat, wywierają wpływ na wszystkie dziedziny życia. Moda natomiast jest zjawiskiem krótkotrwałym, niemożliwym do przewidzenia i nie wywołującym znaczącego wpływu na życie społeczne, gospodarcze i polityczne. Według firmy doradczej Faith Popcorn występuje dziesięć następujących trendów w gospodarce:
1. chęć odmiany jako impuls do zwolnienia tempa życia i zdobycia dzięki temu większej satysfakcji,
2. izolowanie się stanowiące „emigrację wewnętrzną” jako reakcja na uciążliwość i niebezpieczeństwa zewnętrznego otoczenia,
3. odmładzanie się – bodziec do działania i czucia się młodszym niż to wynika z wieku, co znajduje odzwierciedlenie w wyborze i zakupie dóbr i usług,
4. egomania – dążenie do rozwoju i podkreślania własnej osobowości,
5. niezwykłe przygody i dążenie do ich zaspokajania ucieczką od codziennych spraw i uciążliwości,
6. nadmiar obowiązków i jego rekompensowanie konsumpcją i używaniem urządzeń skracających czas i pozwalających na jego lepsze wykorzystywanie,
7. głos rozsądku wyrażający się dążeniem do ochrony środowiska, większej odpowiedzialności i etyce biznesu,
8. małe słabostki wyrażające się dążeniem do zmniejszania stresów przez tworzenie krótkich odskoczni emocjonalnych,
9. wybór zdrowia i dłuższego życia oraz zdrowej żywności i unikania szkodliwych produktów,
10. konsumenci walczący przeciwko tandetnym i mało użytecznym produktom i usługom.
Megatrendami w skali światowej, według J. Naisbitt`a, są przemiany:
społeczeństwa industrialnego w społeczeństwo informatyczne,
gospodarki narodowej w gospodarkę ogólnoświatową,
wydłużanie się okresu planowania,
centralizacji w decentralizację,
demokracji reprezentacyjnej w demokrację uczestniczącą,
hierarchii w sieć dzięki komunikacji komputerowej.
[T. Sztucki]
|