Witamy, 24 września 2017 r. Imieniny: Dory, Gerarda
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
CIASTECZKA
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Statystyka, ekonometria, prognozowanie - Ćwiczenia z Excelem2007 - Agnieszka Snarska
2.Aktywne metody prowadzenia strategii - Michel Muszynski

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Delegowanie uprawnień - delegation of authority

powierzanie pracownikom prawa do podejmowania decyzji i rozliczanie ich z osiągniętych wyników, czyli przenoszenie na nich przez menedżera swoich zadań, kompetencji i odpowiedzialności. Delegowanie dotyczy spraw, które mogą być z powodzeniem rozwiązane na niższym szczeblu zarządzania. O tym, które sprawy można delegować, a które zarezerwować wyłącznie dla siebie decyduje każdorazowo kierownik, biorąc pod uwagę zdolności pracowników i zaufanie do ich kompetencji oraz chęć włączania ich do rozwiązywania problemów (twórcze kierowanie).
Delegowanie uprawnień oznacza:
 przekształcanie celów w zadania i przekazanie ich realizacji podwładnym;
 wyposażenie podwładnych w uprawnienia niezbędne do realizacji zadań;
 jasne określenie obowiązków podwładnych i powierzonych im zadań.
Za delegowaniem uprawnień przemawiają względy psychologiczne (potrzeba samorealizacji poprzez samodzielną organizację własnej pracy) i zawodowe (pogłębiająca się specjalizacja pracowników). Delegowanie to ma wiele zalet.
Są to głównie:
 uaktywnienie możliwości i chęci pracowników dzięki większej swobodzie decydowania;
 uwolnienie przełożonych od prostych czynności i możliwość poświęcenia się przez nich ważnym zadaniom;
 optymalne wykorzystanie fachowej wiedzy pracowników – i tym samym merytorycznie lepsze decyzje;
 możliwość swobodnego wyławiania ludzi zasługujących na awans.;
 sprawniejsze reagowanie przedsiębiorstwa na sygnały rynkowe dzięki szybszym decyzjom.
Aby delegowanie przyniosło oczekiwane korzyści muszą być spełnione następujące warunki:
 pracownicy muszą znać zakres swoich obowiązków, normy, przepisy związane z ich pracą i być przygotowani do podejmowania decyzji;
 pracownicy powinni mieć możliwość wykazania własnej inicjatywy i pomysłowości w wykonywaniu zadań;
 pracownicy powinni mieć zapewnioną dobrą informację, fachową pomoc i należytą kontrolę wyników ułatwiającą szybkie skorygowanie powstałych odchyleń.
[J. Penc]

Zobacz również: demokracja przemysłowa


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Clearing - bezgotówkowa forma dwustronnych lub wielostronnych rozliczeń płatniczych i regulowaniu ich salda co pewien czas. Można wyróżnić trzy rodzaje...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. abandon /zrzeczenie się/
4. DAGMAR
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch