Witamy, 4 sierpnia 2020 r. Imieniny: Dominiki, Dominika
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Statystyka, ekonometria, prognozowanie - Ćwiczenia z Excelem2007 - Agnieszka Snarska
2.Aktywne metody prowadzenia strategii - Michel Muszynski

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Grupa odniesienia - reference group

grupa, do której jednostka należy lub pragnie należeć i dla której stanowi ona wzorzec do naśladowania w różnych aspektach zachowań. Przynależność lub aspiracja do grupypociąga za sobą przyjęcie określonych norm postępowania, celów, zwyczajów, stylu życia itp. Oznacza to, że grupy odniesienia mają charakter opiniotwórczy i wywierają silny wpływ na decyzje zakupu podejmowane przez ich członków lub osoby identyfikujące się z nimi.
Wyróżnia się trzy główne rodzaje grup odniesienia, jakimi są:
 komparatywna grupa odniesienia: na jej podstawie ludzie porównują i oceniają swoje zachowanie, przy czym niekonieczne są osobiste kontakty osób z członkami tej grupy;
 statusowa grupa odniesienia: w jej obrębie jednostka poszukuje akceptacji, chce żyć pod jej wpływem i pragnie do niej należeć, choć wcale nie musi być jej członkiem;
 normatywna grupa odniesienia: jej wartości, normy i standardy są przyjmowane przez jednostkę w celu oceny różnorodnych zjawisk świata zewnętrznego.
Grupy odniesienia oddziałują na konsumenta dwojako: po pierwsze, wpływają na poziom jego aspiracji i w ten sposób decydują o jego satysfakcji lub niezadowoleniu; po drugie, wpływają na rodzaj jego zachowania, gdyż wyznaczają one akceptowane wzorce stylu życia, a nawet prestiż (np. ostentacyjnej konsumpcji), wskutek czego jednostki dążą do upodobnienia się pod pewnym względem lub całkowicie do określonego modelu (naśladownictwo społeczne).
Znajomość takiego postępowania nabywców ma duże znaczenie dla działalności marketingowej i opracowania skutecznych sposobów oddziaływania na ich gusty i upodobania a w konsekwencji także na kreowanie popytu.
[J. Penc]

Zobacz również: aspiracje , moda , ostentacyjna konsumpcja , efekt strategiczny


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Strategia lizbońska - W czasie szczytu europejskiego w Lizbonie, w marcu 2000 r., przywódcy 15 krajów tworzących wówczas Unię Europejską przyjęli raport, który: 1)...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch