Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Zaufanie - confidence, trust

pokładanie ufności w siły podwładnego, posiadane przez niego uzdolnienia i możliwości skutecznego działania. W przyszłości zarządzanie nie będzie możliwe bez wzajemnego zaufania. Menedżer będzie musiał się ograniczać do symbolicznych kontroli. Szczególnie zaś do oceny nadsyłanych informacji. Zaufanie jest lepsze od kontroli, gdyż zaufanie, przy stosowaniu tylko niezbędnej kontroli, prowadzi do autokontroli, a także wyzwolenia oddolnej inicjatywy, a więc działań szczególnie ważnych w kierowaniu. Stosunki oparte na zaufaniu stają się częścią nowego myślenia w gospodarce, a nawet w polityce. W przedsiębiorstwie trzeba więc tworzyć klimat zaufania, kierując się zasadą, że kontrola jest dobra, ale lepsze jest zaufanie i że zyskać zaufanie ma szansę ten, kto potrafi zaufanie okazać. Zaufanie pracowników nie jest łatwo pozyskać, ponieważ na przeszkodzie stoją naturalne emocje i postawy: obawy, ambicje, przekonania polityczne, niechęć itp., a także zajmowanie różnych szczebli w hierarchii władzy. Czynniki, które wpływają na rozwijanie zaufania można podzielić na sześć kategorii: informacja, poczucie oparcia, szacunek, szczerość, niezawodność i kompetencja.
Każdy więc menedżer powinien budować wzajemne zaufanie między sobą a członkami zespołu. Według S. Robbinsa powinien on zastosować następujące sposoby osiągania tego stanu:


  • wykazać, że pracuje na rzecz interesów innych osób, podobnie jak na rzecz swoich,

  • grać zespołowo, wspierać zespół roboczy słowami i czynami, bronić go przed atakami ludzi z zewnątrz,

  • być otwartym, informować swoich ludzi, wyjaśniać swoje decyzje, szczerze przedstawiać problemy i w pełni ujawniać istotne informacje,

  • być sprawiedliwym, przyznawać innym należne im zasługi, obiektywnie i bezstronnie oceniać ich efektywność, zwracać baczna uwagę na poczucie sprawiedliwości przy podziale nagród,

  • okazywać swoje uczucia, dzielić się nimi, a nie jedynie przekazywać suche dane,

  • być konsekwentnym w przestrzeganiu podstawowych wartości, którymi menedżer kieruje się przy podejmowaniu decyzji, staranie przemyśleć swoje wartości i przekonania i kierować się nimi przy podejmowaniu decyzji,

  • starać się, by nie zawieść zaufania, wierzyć tym, którym można zaufać i na których można polegać i zachować dla siebie informacje jeśli były przekazane w zaufaniu.

  • być kompetentnym, starać się zasłużyć na szacunek i podziw innych, wykazując się umiejętnościami fachowymi oraz w dziedzinie komunikowania się i budowania zespołu.
J. Penc]

Zobacz również: władza , rządzenie , style kierowania


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch