Zaufanie - confidence, trust
pokładanie ufności w siły podwładnego, posiadane przez niego uzdolnienia i możliwości skutecznego działania. W przyszłości zarządzanie nie będzie możliwe bez wzajemnego zaufania. Menedżer będzie musiał się ograniczać do symbolicznych kontroli. Szczególnie zaś do oceny nadsyłanych informacji. Zaufanie jest lepsze od kontroli, gdyż zaufanie, przy stosowaniu tylko niezbędnej kontroli, prowadzi do autokontroli, a także wyzwolenia oddolnej inicjatywy, a więc działań szczególnie ważnych w kierowaniu. Stosunki oparte na zaufaniu stają się częścią nowego myślenia w gospodarce, a nawet w polityce. W przedsiębiorstwie trzeba więc tworzyć klimat zaufania, kierując się zasadą, że kontrola jest dobra, ale lepsze jest zaufanie i że zyskać zaufanie ma szansę ten, kto potrafi zaufanie okazać. Zaufanie pracowników nie jest łatwo pozyskać, ponieważ na przeszkodzie stoją naturalne emocje i postawy: obawy, ambicje, przekonania polityczne, niechęć itp., a także zajmowanie różnych szczebli w hierarchii władzy. Czynniki, które wpływają na rozwijanie zaufania można podzielić na sześć kategorii: informacja, poczucie oparcia, szacunek, szczerość, niezawodność i kompetencja. Każdy więc menedżer powinien budować wzajemne zaufanie między sobą a członkami zespołu. Według S. Robbinsa powinien on zastosować następujące sposoby osiągania tego stanu:
- wykazać, że pracuje na rzecz interesów innych osób, podobnie jak na rzecz swoich,
- grać zespołowo, wspierać zespół roboczy słowami i czynami, bronić go przed atakami ludzi z zewnątrz,
- być otwartym, informować swoich ludzi, wyjaśniać swoje decyzje, szczerze przedstawiać problemy i w pełni ujawniać istotne informacje,
- być sprawiedliwym, przyznawać innym należne im zasługi, obiektywnie i bezstronnie oceniać ich efektywność, zwracać baczna uwagę na poczucie sprawiedliwości przy podziale nagród,
- okazywać swoje uczucia, dzielić się nimi, a nie jedynie przekazywać suche dane,
- być konsekwentnym w przestrzeganiu podstawowych wartości, którymi menedżer kieruje się przy podejmowaniu decyzji, staranie przemyśleć swoje wartości i przekonania i kierować się nimi przy podejmowaniu decyzji,
- starać się, by nie zawieść zaufania, wierzyć tym, którym można zaufać i na których można polegać i zachować dla siebie informacje jeśli były przekazane w zaufaniu.
- być kompetentnym, starać się zasłużyć na szacunek i podziw innych, wykazując się umiejętnościami fachowymi oraz w dziedzinie komunikowania się i budowania zespołu.
J. Penc]
Zobacz również:
władza
,
rządzenie
,
style kierowania
|