Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Motywacja - motivation

zespół czynników natury psychicznej lub fizjologicznej uruchamiający i organizujący zachowanie się człowieka, skierowane na osiągniecie określonego celu; mechanizm psychologiczny, regulujący dowolne zachowanie poprzedzone wyborem. Najczęściej motywację określa się takimi terminami, jak: wewnętrzny nacisk, chęć, popęd, pragnienie, impuls. Jest ona procesem wzbudzającym działanie, utrzymującym je w toku, integrującym jego przebieg. Uruchamiana jest potrzebą, brakiem czegoś niezbędnego dla organizmu, jego rozwoju, utrzymania określonej roli społecznej jednostki itp. Motywację określają dwa czynniki: kierunek i natężenie. Kierunek oznacza cel, do którego zmierza czynność, natężenie zaś kształtuje takie czynniki, jak: siła, wielkość oraz intensywność procesu motywacyjnego. Siłę można mierzyć stopniem, w jakim kontroluje ona zachowanie się lub zdolnością do przeciwstawienia się pokusom, zmęczeniu, groźbie itp. Wielkość natężenia procesu motywacyjnego można mierzyć rozmiarem wyniku potrzebnym do tego, aby wartość osiągnięta była wyższa niż oczekiwana. Intensywność zaś można określić ilością energii poświęconej dla osiągnięcia danego wyniku i związanym z tym podnieceniem lub poziomem mobilizacji organizmu. Wybór, którego dokonuje człowiek, kierując się motywacją, dotyczy zarówno celu, który chce on osiągnąć jak i sposobu realizacji tego celu. W każdych warunkach jest to problem złożony (z wyjątkiem sytuacji, gdy człowiek nie ma wyboru). Poszczególne komponenty motywacji wchodzą w liczne wieloaspektowe i wielokierunkowe wzajemne powiązania, które tworzą system motywacji, tj. układ motywów, którego złożone cechy a nie cechy pojedynczego motywu, decydują o dokonywanym przez człowieka wyborze. [J. Penc]

Zobacz również: potrzeba , hierarchia potrzeb , system wartości , aspiracje , wartości realizowane , sytuacja pracy


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch