Totalna jakość - total quality
jakość ogólna; pojęcie oznaczające poszerzenie treści jakości i odniesienie jej do wszystkich sfer działalności firmy. Nowa polityka jakości musi się kierować w większym stopniu potrzebami klienta i procesami wytwarzania w sposób nie tylko nowoczesny, ale i ekonomiczny. Firma musi więc poświęcać uwagę nie tylko swym produktom i procesom technologicznym, ale także świadczonym przez siebie usługom, możliwościom pracowników, organizacji i koncepcji zarządzania, warunkom pracy, stosunkom ze światem zewnętrznym (np. istotna jest odpowiedzialność społeczna). Jakość staje się zatem dla firmy szerokim pojęciem i złożonym, wielowymiarowym procesem. Nie może się ona odnosić tylko do produkcji i pozostawać w rękach specjalistów i działu kontroli jakości. Musi być traktowana jako zadanie dla całego przedsiębiorstwa wymagające autentycznego zaangażowania w jej doskonalenie wszystkich pracowników i szczebli zarządzania.
[J. Penc]
Zobacz również:
sterowanie jakością
,
zarządzanie totalną jakością
|