Image - image
Wyobrażenie o danej firmie lub osobie, jakie mają inni ludzie, często świadomie i celowo przez tę firmę lub osobę wykreowane. W stosunku do konkretnego przedsiębiorstwa oznacza, jak ono samo i jego produkty są rzeczywiście odbierane przez konsumentów. Pierwszym „krokiem” w tworzeniu image produktu jest poznanie potrzeb, pragnień i cech osobowości nabywców, dla których produkt jest przeznaczony. Image tworzy syntetyczny obraz, opinie, jakie powstają w świadomości nabywców dzięki stwierdzonej jakości produktów, promocji i renomy, jaką cieszy się firma dzięki swej marketingowej orientacji na zaspokajanie potrzeb nabywców. Image produktów kształtują:
1. jakość, niezawodność, długookresowa gwarancja i natychmiastowa wymienialność produktów,
2. emocjonalne czynniki brzmienia marki lub wyglądu logo,
3. prestiżowa cena,
4. wysoki stopień zindywidualizowania produktu na życzenie klienta,
5. opinie uznanych liderów,
6. światowa popularność i uznanie jakości produktu.
Image w odniesieniu do osoby oznacza, jak celowo i świadomie tworzy ona swój obraz w świadomości innych ludzi. Chodzi zarówno o pierwsze wrażenie, a jak wykazują badania, wystarczy 11 sekund, aby rozpoznać kogoś na tyle, żeby wiedzieć, jakie wzbudza wrażenia i czy warto podtrzymywać dalszy kontakt. Jest to ważne szczególnie dla kontaktów związanych z angażowaniem się do nowej pracy, kiedy „sprzedajemy” swoją osobę, jak i we wszystkich kontaktach „twarzą w twarz”, kiedy oferuje się jakiś produkt lub usługę i zabiega o ich nabycie. Na image osoby składa się wygląd zewnętrzny, zachowanie właściwe dla wykonywanego zawodu i pracy, sposób porozumiewania się oraz posiadany system wartości.
|