Lider opinii - opinion leader
osoba, która ze względu na zajmowane stanowisko, pełnione funkcje czy posiadany prestiż i wiedzę stanowi indywidualny wzorzec do naśladowania, lub której informacje i zasady są poszukiwane przez otoczenie. W sferze konsumpcji rolę takiego lidera pełni jednostka, która nieprofesjonalnie oddziałuje świadomie bądź nieświadomie na motywy i sposoby zaspokajania potrzeb otoczenia (określonej społeczności czy grupy).
W marketingu liderami mogą być osoby niekoniecznie cieszące się prestiżem i uznaniem, lecz osoby kreujące modę, propagujące nowe sposoby ubierania się (np. aktorki, studentki itp.), nowy styl życia itd. Młode kobiety mogą być liderami w zakresie kosmetyków czy ubiorów, starsze prowadzące gospodarstwa domowe – liderami w odniesieniu do artykułów służących wyposażeniu tego gospodarstwa. Liderzy w marketingu mogą stanowić bardzo użyteczny kanał przepływu informacji i czynnik promocji produktów.
[J. Penc]
Zobacz również:
efekt demonstracji
,
grupa odniesienia
,
egomania
|