Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Łańcuch wartości - value chain

strumienie różnych działań podejmowanych przez organizacje tworzące całość zwaną systemem wartości (value system). Koncepcja łańcucha wartości została opracowana przez amerykańskiego ekonomistę Michaela Portera. Według niego podstawowym źródłem przewagi konkurencyjnej firmy nie jest sprawność jej funkcjonowania jako całości, lecz sprawność różnych rodzajów działań jakie organizacja podejmuje, dostarczając na rynek swoje produkty. Każdy rodzaj działalności (projektowanie produktu, zaopatrzenie, produkcja, marketing, usługi posprzedażne itp.) ma swój wkład w pozycję firmy na rynku i osiąganą przez nią wartość (value), rozumianą jako suma jej przychodów będąca funkcją ceny oferowanego produktu i ilości sprzedanych towarów. Każde z tych działań może w swoisty sposób wpływać na względną wielkość kosztów przedsiębiorstwa oraz tworzyć podstawę procesu różnicowania.
Łańcuch wartości obrazuje ,,dodawanie wartości” do produktu, czyli opisuje proces powiększania wartości wyrobu, poczynając od surowców i zakupów poprzez wykonywanie niezbędnych operacji wytwórczych a kończąc na sprzedaży gotowego wyrobu i usługach z nią związanych. Analizując ten proces krok po kroku można określić te ogniwa łańcucha, które świadczą, że analizowana firma jest konkurencyjna lub te, które stanowią jej słabe punkty.
M. Porter wyróżnił dwa rodzaje działań związanych z tworzeniem wartości: działania podstawowe i działania wspomagające. Działania podstawowe obejmują: logistykę działań wewnętrznych, wytwarzanie, tj. wszystkie czynności, które przekształcają strumień wejściowy materiałów w wyroby końcowe, logistykę działań zewnętrznych, marketing i sprzedaż oraz szeroko pojęte usługi. Działania wspomagające natomiast to: infrastruktura firmy, zarządzanie firmą, zarządzanie zasobami ludzkimi, rozwój techniki, zaopatrzenie w surowce i materiały.
Takie analityczne spojrzenie na system wartości tworzony przez firmę pozwala, zdaniem Portera, bardziej racjonalnie określić najkorzystniejszą dla niej strategię.
[J. Penc]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch