Badanie zachowań konsumenta - consumer motivational research
– całokształt czynności poznawczych zmierzających do opisania dwóch problemów: 1) jak zachowuje się konsument i 2) dlaczego tak się zachowuje.
Pierwszy problem można sprowadzić do szeregu szczegółowych pytań, a mianowicie, co konsumenci kupują, kiedy i gdzie kupują, jak często i w jaki sposób kupują oraz użytkują nabyte dobra? Odpowiedzi na te pytania można uzyskać stosunkowo łatwo, poprzez bezpośrednią obserwację, wywiady, badania budżetów rodzinnych itp. Drugi problem – dlaczego konsumenci zachowują się w taki, a nie inny sposób – jest bardzo złożony i wymaga zaangażowania wielu dyscyplin opisujących ludzkie osobowości i tworzących teorie wyjaśniające zachowanie się ludzi pełniących różne role społeczne, w tym także rolę nabywcy. Zachowanie to wyjaśnić mogą takie dyscypliny naukowe jak psychologia, socjologia, antropologia kulturowa i ekonomia.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
zachowanie się konsumenta
,
efekt demonstracji
,
egomania
|