Efektywna firma - effective corporate, efficient company
firma, która osiąga własne cele ekonomiczne (produktywność, obroty, zysk, image itp.), utrzymuje dobre stosunki z otoczeniem swego działania i zapewnia swoim pracownikom satysfakcję oraz możliwości osobistego rozwoju.
Taka firma odznacza się wieloma właściwościami. Biorąc pod uwagę nasze krajowe warunki i potrzeby można sprecyzować kilka zasad postępowania takiej firmy:
posiada własną filozofię, która formułuje kierunek jej działania, jest odpowiedzialna społecznie, co przejawia się na przykład w jakości wykonania i ochronie środowiska;
posiada globalną wizję rynku a także perspektywiczną wizję własnego rozwoju i uważa zysk za środek do ekspansji rynkowej a nie za cel sam w sobie;
jest innowacyjna jako całość, utrzymuje wysokie standardy wykonania na wszystkich poziomach, wprowadza zmiany i wykorzystuje różnorodność jako bodziec rozwojowy;
posiada sprecyzowane zadania na wszystkich szczeblach organizacji i podejmuje decyzje na podstawie naturalnych kompleksowych informacji;
traktuje swoje potencjały w sposób płynny i otwarty, jest zorientowana bardziej na procesy niż rezultaty, gdyż zdaje sobie sprawę, że od jakości procesów zależą rezultaty jej działania;
integruje cele osobiste i instytucjonalne, akceptuje i ułatwia rozwój indywidualny, stara się aby każdy pracownik posiadał obraz całości przedsiębiorstwa, znał dobrze misję i wizję jego rozwoju i by jej sukcesy ekonomiczne odczuwał zarówno w wymiarze finansowym, jak i w poprawie jakości życia w pracy.
[J. Penc]
Zobacz również:
inteligencja firmy
,
formuła
,
,
7 S”
,
wrażliwość na zmiany
|