Witamy, 28 marca 2024 r. Imieniny: Anieli, Kasrota
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Hierarchia potrzeb - hierarchy of needs

układ potrzeb szeregujący je według pewnej kolejności od najniższych (najważniejszych dla człowieka) do najwyższych. Najbardziej znana jest hierarchia potrzeb sporządzona przez Abrahama Maslowa, która obejmuje: potrzeby fizjologiczne, potrzeby bezpieczeństwa, potrzeby przynależności i miłości (afiliacji), potrzeby szacunku i potrzeby samorealizacji.
Potrzeby samorealizacji A. Maslow nazywa też potrzebami rozwoju (growth needs) a pozostałe – potrzebami niedoboru (deficiency needs). Potrzeby samorealizacji oznaczają pragnienie samourzeczywistnienia, tzn. dążenie do zrealizowania swoich możliwości.
Z innych koncepcji na uwagę zasługuje teoria potrzeb Claytona Alderfera, który przebudował teorię potrzeb Maslowa i utworzył następującą ich triadę:
 potrzeby bytowe (existence needs): potrzeby fizjologiczne i pewności;
 potrzeby zależnościowe (relatedness needs): miłości i przynależności;
 potrzeby wzrostu (growth needs): szacunek dla siebie i samoaktualizacja.
Znana jest też trychotomia potrzeb Davida McClellanda, który wyróżnia trzy grupy potrzeb, a mianowicie:
 potrzeby osiągnięć: potrzeby wykorzystania i demonstrowania swoich kompetencji lub mistrzostwa;
 potrzeby afiliacji: potrzeby w zakresie miłości, przynależności i powiązania;
 potrzeby władzy: potrzeby kontrolowania pracy własnej i pracy innych.
[J. Penc]

Zobacz również: potrzeba , potrzeby związane z pracą


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Etyka biznesu - poważne reagowanie na regulacje prawne, sygnały rynkowe oraz potrzeby społeczne i ekologiczne, a także przewidywanie intencji prawodawcy i trendów...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch