Karty bankowe - bank cards
historia kart bankowych, nazywanych także płatniczymi, zaczyna się w XIX wieku, początkowo jako forma udzielania kredytu najlepszym klientom, a także pracownikom dużych firm handlowych. Obecnie światowy rynek kart bankowych tworzy liczba ponad 700 mln. kart, należących do międzynarodowych systemów. Służą do realizowania transakcji zakupu o wartości około 1,5 biliona $ w ponad 20 mln. punktów uznających kartę jako środek płatności. Są jednym z najszybciej rozwijających się produktów bankowych skierowanych głównie do indywidualnych klientów. Wydawane są również karty typu business przeznaczone dla przedsiębiorstw. Karty bankowe zaspokajają w lepszy, niż dotąd sposób, wiele potrzeb klientów, a przede wszystkim dokonywanie bezgotówkowej zapłaty za nabywane produkty i usługi oraz otrzymywanie gotówki. Inne ich korzyści to: wygoda, prostota, szybkość i bezpieczeństwo operowania gotówką i dokonywania zakupów kredytowych, wiarygodność posiadacza karty, łatwy dostęp do pieniędzy, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, możliwość bezgotówkowego wypożyczania samochodu itp. Stosowane są różne rodzaje kart bankowych. Karty kredytowe emitowane przez bank na podstawie umowy z klientem mają cechy umowy kredytowej o odnawialnym charakterze kredytu. Karta kredytowa umożliwia jej posiadaczowi regulowanie zaciągniętych zobowiązań do kwoty określonej limitem wysokości. Karty obciążeniowe typu charge dają możliwość korzystania z kredytu kupieckiego, polegającego na odroczeniu terminu płatności w stosunku do momentu zakupu. Posiadacz tej karty jest zobowiązany do spłacenia należności po otrzymaniu wyciągu z konta z dokonanymi transakcjami, często za pomocą automatycznego przelewu środków z posiadanego konta. Karty debetowe, najbardziej rozpowszechnione i spopularyzowane, umożliwiają dokonywanie płatności jedynie do wysokości salda na rachunku, a każda transakcja podlega autoryzacji. Karty bankomatowe, o zasięgu krajowym i międzynarodowym, umożliwiają wypłatę gotówki z bankomatu. Najczęściej wydawanie takiej karty klientom indywidualnym jest uzależnione od posiadania przez niego rachunku w danym banku. Karty typu business wydawane są firmom posiadającym rachunek bieżący i przeznaczone są dla pracowników przedsiębiorstw dokonujących wydatków służbowych. Szczególnym rodzajem są złote karty uważane za karty płatnicze o najwyższym światowym standardzie. Potwierdza ona wysoką wiarygodność i szacunek banku dla klienta, jest wizytówką jego powodzenia i sukcesu, zapewniając posiadaczowi maksimum swobody i niezależności w każdym miejscu jej użycia. Karty bankowe są materialnym wyrazem niematerialnych usług bankowych co nadaje im ważne cechy dla marketingowego oddziaływania na pozyskiwanie klientów.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
marketing bankowy
|