|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Stosunki międzyludzkie - human relations
spsychologiczny kierunek badań poszukujących wyjaśnienia racjonalnego zachowania się ludzi w organizacji. Za jego początek uważa się badania Eltona Mayo w Hawthorne (USA) przeprowadzone w latach 1927–1932. E. Mayo i inni badacze stwierdzili, że stosunki międzyludzkie zachodzące w zespole znaczą więcej dla pracownika niż technologiczne warunki pracy i że pewne stosunki ze współpracownikami i bezpośrednimi przełożonymi mają większy wpływ na wydajność niż doraźne korzyści materialne. W świetle koncepcji human relations człowiek nie może być traktowany jako homo oeconomicus, jako doskonale racjonalnie indywidualny, kalkulujący swe przychody i straty związane z pracą w organizacji, lecz pozostaje pod wpływem oddziaływania innych ludzi (grup nieformalnych), którzy kształtują jego dążenia i aspiracje. Dla teorii motywacji oznacza to konieczność przesunięcia punktu ciężkości w tłumaczeniu ludzkich zachowań z bodźców materialnych i racjonalnej kalkulacji na bodźce społeczne (nieformalne) i uczucia. Dla menedżerów zaś oznacza to zwrócenie większej uwagi na stosunki współdziałania i uznanie potrzeb społecznych pracowników oraz zapewnienie im poczucia przydatności i znaczenia.
[J. Penc]
Zobacz również:
oczekiwania pracowników
,
ocena pracownika
,
piąta funkcja zarządzania
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|