Konsument - consumer
Ten, który konsumuje jednorazowo produkty i usługi dla zaspokajania podstawowych potrzeb oraz zużywa w dłuższym okresie wyroby, urządzenia i inne dobra, wytwarzane przez producentów, zaspokajające potrzeby wyższego rzędu. Konsumentami są wszyscy ludzie, a większość z nich jest finalnymi nabywcami dokonującymi zakupów dla własnych potrzeb i potrzeb swych rodzin. Pozyskiwanie konsumentów i jak najlepsze zaspokajanie ich potrzeb jest głównym dążeniem i podstawą sukcesów zorientowanych marketingowo przedsiębiorstw. Konsumenci są w coraz większym stopniu rynkowo edukowani, cenią dobre produkty i zdrową żywność, domagają się rzeczywistych wartości i satysfakcji z kupowania i użytkowania nabytych produktów i usług. Cechy społeczne charakteryzujące styl życia i sposób zaspokajania potrzeb to: 1. materialna i duchowa kultura życia, 2. przynależność do grupy i klasy społecznej i wynikające stąd podobieństwo konsumentów pod względem zawodów, dochodów trybu życia itp., 3. pełnione role społeczne, zawodowe, rodzinne, obywatelskie itp., 4. przynależność do grup odniesienia wywierających wpływ na zachowania rynkowe i rodzaje oraz sposoby zaspokajania potrzeb, 5. liczba członków rodziny i faza jej cyklu rozwojowego, 6. czas przeznaczany na różne formy aktywności i odpoczynku. Konsumenci stali się specjalistami od kupowania. Współczesnego konsumenta ukształtowały i nadal kształtują następujące czynniki:
swoboda wyboru i zakupu każdego produktu od różnych producentów, przedsiębiorstw handlowych i usługowych w różnym czasie i miejscu,
wyższy poziom wykształcenia i doświadczeń dzięki kontaktom ze światem,
znaczne zróżnicowanie potrzeb i możliwości ich zaspokajania różnymi produktami krajowymi i zagranicznymi o różnej cenie i jakości,
nastawienie na zdrową żywność, ochronę zdrowia, piękny wygląd i młodość,
wyraźne wyodrębnienie grup potrzeb i rodzajów produktów dla ludzi młodych i przedsiębiorczych,
wyższy i rosnący poziom wymagań co do asortymentu i poziomu obsługi,
wzrost i zróżnicowanie dochodów kształtujące potrzeby i wymagania ich zaspokojenia przez różne grupy konsumentów
gotowość akceptowania użytecznych, atrakcyjnych i wyróżniających się oryginalnością nowości produkcyjnych,
chęć nabywania masowych produktów o światowych markach i reputacji,
krytycyzm wobec reklamy oraz wszelkich prób manipulowania podczas sprzedaży,
traktowanie zakupów jako przyjemności i oczekiwanie wynikających z tego wartości.
Klienci czerpią satysfakcję z następujących korzyści dokonywania zakupów:
wysoka jakość produktu lub usługi,
stałość utrzymywania jakości w miejscu sprzedaży,
cena będąca we właściwej relacji do jakości produktu, jego nowości i cech oryginalności,
dostępność produktu we właściwym miejscu i czasie,
kompleksowa i życzliwa obsługa,
możliwość wypróbowania produktu przed dokonaniem zakupu,
uzyskanie porady dla dokonania właściwego wyboru,
natychmiastowa reakcja na reklamacje i nie kłopotliwa dla nabywcy procedura jej korzystnego załatwiania.
Zdaniem P. Kotlera, charakterystyczne przemiany postaw konsumentów polegają na tym, że w latach siedemdziesiątych gotowi byli płacić „więcej za więcej” faworyzując dobra luksusowe, w latach osiemdziesiątych „więcej za to samo”, a obecnie „więcej za mniej”, co oznacza, że zwyciężają tylko ci, którzy mogą sprzedawać produkty najwyższej jakości po najniższej na świecie cenie.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
klient
|