Biznes - business
słownikowo - interes związany z transakcjami kupna i sprzedaży. Biznesmen to człowiek interesu. Biznesem w tym znaczeniu są interesy polegające na przedsięwzięciach rynkowych w produkcji, usługach i handlu. Biznes oznacza także przedsiębiorstwo nastawione na osiąganie zysku z produkowania i sprzedawania wyrobów i usług. W obu pojęciach istotą biznesu są pomysły tworzące wartości dla sprzedających i kupujących. Modelowe określenie biznesu obejmuje:
1. uczestników – podstawą każdego przedsięwzięcia jest ustalenie jego uczestników, określenie ich potrzeb i wymagań, które mają być zaspokojone oraz problemów wymagających rozwiązania,
2. procesy jakie mają być wykonywane i sprawnie zarządzane,
3. zasoby niezbędne dla realizacji procesów,
4. organizacja umożliwiająca realizowanie celów, podejmowanie decyzji i wykonywanie procesów.
Według Abella zakres działania biznesu może być zdefiniowany w trzech wymiarach: grup klientów, potrzeb klientów oraz technologii. Przedsiębiorstwo musi precyzyjnie określić swój zakres działalności, aby móc stosować właściwe strategie osiągania swych celów. Utworzenie biznesu wymaga określenia jego misji, funkcji jakie musi spełniać dla zapewnienia korzyści nabywcom, segmentów rynku na których będzie prowadzona działalność, technologii wykonywania procesów produkcyjnych, usługowych i handlowych oraz zapewnienia niezbędnych zasobów. Celem biznesu jest tworzenie nabywców, jako podstawowego źródła osiągania sukcesów i powstawania zysków. Biznesem jest organizacja, która spełnia swe funkcje przez marketing towarów i usług. Multibiznesem jest przedsiębiorstwo zaangażowane w kilka rodzajów biznesu. Biznes międzynarodowy obejmuje transakcje zawierane przez przedsiębiorstwo umiejscowione w dwóch lub większej liczbie państw. Biznes globalny to działalność prowadzona w skali światowej przez organizację gospodarczą o trudnej do określenia siedzibie.
|