Konserwatyzm - conservatism
Łacińskie słowo conservare oznacza utrzymywanie, zachowywanie. Konserwatyzm określa się jako zachowanie tego, co jest, przeciwstawianie się temu co nowe, nieznane i nie wypróbowane. Jest przywiązaniem do znanych i powtarzalnych wzorów, przyzwyczajeń, upodobań, obyczajów i doświadczeń. Konserwatyzm idealizuje przeszłość i wytwarza postawy niechętne postępowi, zmianom i reformom w dziedzinie polityki i gospodarki jak też zmianom w organizacji i sposobie wykonywania pracy czy zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych. Współczesny amerykański historyk i socjolog C. Rossiter wyróżnił cztery podstawowe odmiany konserwatyzmu. Pierwszą jest konserwatyzm temperamentu wywołujący brak skłonności człowieka do jakichkolwiek poważniejszych zmian w sposobie życia, pracy, udziału w działalności społecznej, ekonomicznej, itp. Drugą jest konserwatyzm posiadania. Polega on na dążeniu do ochrony materialnego statusu, reputacji, władzy, zajmowanej pozycji itp. Trzecia odmiana to konserwatyzm praktyczny. Wyraża się zadowoleniem z tego, co jest i przeciwstawianiem się temu co mogą przynieść zmiany niosące za sobą zagrożenia status quo. (Znany amerykański ekonomista Milton Friedman, laureat nagrody Nobla, opublikował wraz z żoną książkę pod znamiennym tytułem Tyrania status quo.) Ostatnią odmianą jest konserwatyzm filozoficzny wynikający z wyznawanych wartości, cenionych instytucji i praw, norm, które należy bronić dla ochrony porządku i światopoglądu. Konserwatysta jest z reguły pesymistą, co do możliwości i korzyści zmian. Konserwatyzm jest przeciwstawieniem przedsiębiorczości, biznesu i podejmowania działalności marketingowej.
[T. Sztucki]
|