Holding - holding
forma koncernu (spółka spółek), w której funkcje kierowania sprawuje spółka kapitałowa (towarzystwo holdingowe) z kapitałem ulokowanym w akcjach lub udziałach innych spółek. Spółka ta więc sama nie produkuje, lecz skupuje akcje i zarządza akcjami opanowanego przez nią przedsiębiorstwa. Działalność holdingu sprowadza się głównie do trzymania (hold – trzymać) akcji innych przedsiębiorstw, sprawowania nad nimi kontroli i zapewnienia sobie korzystnego obrotu udziałami (akcjami). Holding dąży do całkowitego opanowania przedsiębiorstwa, a jeśli uznaje to za celowe także narzuca mu program produkcyjny, kierunki rozwoju i planowanie przyszłości. Może on kontrolować kapitały wielokrotnie wyższe od posiadanych dzięki temu, że przedsiębiorstwa wchodzące w jego skład mogą same kontrolować inne przedsiębiorstwa przez posiadanie ich akcji.
Zarządzanie holdingiem to przede wszystkim zarządzanie kapitałowe sprowadzające się do utrzymywania pakietu kontrolnego akcji (udziałów) oraz do dysponowania w konsekwencji ich udziałami. Szczegółowe rozwiązania w zakresie zarządzania zależą od przyjętej formy holdingu i wynikających stąd powiązań (sprzężeń kapitałowych) między spółką ,,matką” a spółkami ,,córkami”.
Holding umożliwia znaczne podniesienie efektywności dzięki:
wykorzystaniu akcji (udziałów) innych firm zgodnie z przyjętą strategią holdingu i strategiami spółek ,,córek”;
pozbywaniu się akcji (udziałów) firm nie przynoszących spodziewanych korzyści;
podwyższaniu różnymi sposobami kapitałów spółek zależnych;
kształtowaniu różnymi sposobami poziomu i struktury kapitału holdingu;
kształtowaniu zysku i jego podziałowi w spółkach zależnych (m.in. na inwestycje);
udzielaniu pożyczek firmom zależnym oraz poręczeń przy zaciąganiu przez nie kredytów bankowych;
poszerzaniu i wzbogacaniu produkcji i usług firm należących do holdingu, a także rozszerzaniu jego działalności poza granicami kraju;
wzmacnianiu pozycji rynkowej firm podporządkowanych dzięki łatwiejszemu pozyskiwaniu zleceń i lepszemu notowaniu ich akcji na giełdzie oraz ochronie ich rynków zbytu;
wzmacnianiu pozycji branży, w której działa holding.
[J. Penc]
|