Branding - branding
(brand – marka, znak firmowy); kreowanie i wykorzystywanie nazw handlowych w działalności marketingowej firmy. Nazwa handlowa (brand) ma obecnie swoją wartość. Wiele firm dąży do nabycia atrakcyjnej nazwy handlowej (marki) o ugruntowanej pozycji, gdyż dysponowanie taką nazwą przynosi im konkretne wartości marketingowe. Ludzie bowiem preferują produkty o znanej nazwie handlowej, do których się przywiązali dzięki działaniom marketingowym lub z powodu tradycji. Te produkty mają przewagę nad innymi, uzyskaną np. dzięki wysokiej jakości czy znakomitej obsłudze. Nowy konkurent musi wydać wiele pieniędzy, aby przełamać to przywiązanie.
Obecnie istnieją dwie drogi zdobycia nazwy handlowej: wykupienie firmy dysponującej nazwą o ustalonej renomie lub tworzenie nowej nazwy, co wiąże się z poważnymi nakładami i oferowaniem klientom różnorodnych korzyści. Wiele firm decyduje się na kupno nazw handlowych. Wiele też, działając na rozwijającym się rynku, tworzy własne nazwy handlowe. Trudno jest stwierdzić, który ze sposobów jest korzystniejszy. Firmy, decydujące się na jedno z tych rozwiązań, powinny brać pod uwagę główny cel, który chcą osiągnąć, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.
Wydaje się jednak, iż z uwagi na wysokie koszty coraz więcej firm będzie w nadchodzących latach używało do wprowadzenia nowych ofert już istniejących marek handlowych. Powszechne będą, jak można sądzić, starania o kupno firm mających stabilne, solidne marki.
Zobacz również:
marka
,
znaczenie marki
,
strategia marki produktu
|