Fundamentalny konkurent - fundamental competitor
firma działająca w tym samym sektorze i posiadająca szczególne osiągnięcia, która dla innych firm może stanowić wzorzec do naśladowania i z którą mogą one porównywać swoje sukcesy i swój rozwój; swoje wady i swoje zalety. Taka firma jest dla innych słabszych firm wygodnym punktem odniesienia, wzorem firmy, jaką inne chciałyby być w przyszłości.
Zdaniem K. Obłója fundamentalny konkurent jako wzorzec do naśladowania powinien spełniać określone warunki marketingowe i organizacyjne.
1. Warunki marketingowe, to:
udział w rynku – taki jak naszej firmy, a najlepiej większy i rosnący szybciej niż nasz;
strategia rynkowa – agresywna i obliczona na zwiększenie udziału w rynku, wzrost zyskowności, eliminację słabych graczy i budowanie własnego image;
zyski – powyżej przeciętnej w branży;
produkty (usługi) wysokiej jakości, częste modyfikacje, usprawnienia i nowe produkty szybko wprowadzane na rynek.
2.Warunki organizacyjne, to:
struktura kosztów – lepsza od struktury w naszej firmie;
technologia produkcji (świadczenie usług) porównywalna lub lepsza niż w naszej firmie;
logistyka (zakupy, transport itp.) – sprawna;
system naboru i selekcji personelu skutecznie odsiewający kiepską kadrę i jednocześnie kształtujący bardzo dobrych menedżerów.
Zob. też: benchmarking, benchmarking marketingowy, benchmarking strategiczny.
[J. Penc]
Funding – funding
– konsolidowanie długu, proces konwersji długu krótkoterminowego o stałym oprocentowaniu w dług długoterminowy o stałym oprocentowaniu.
[J. Penc]
Fundusz – fund
– środki pieniężne jednostek gospodarczych lub państwa wydzielone i przeznaczone na pokrycie określonych wydatków, a więc w oznaczonym celu. Fundusze (kapitały) są odzwierciedleniem zasobów majątkowych organizacji i dzielą się na własne i obce (kredyt bankowy, pożyczki, dotacje).
W przedsiębiorstwie państwowym zasoby majątkowe odzwierciedlają dwa fundusze: fundusz założycielski i fundusz przedsiębiorstwa. Fundusz założycielski stanowi wkład wniesiony przez Skarb Państwa, który jest udziałowcem. Wkład ten zostaje wpisany do rejestru, z jego tytułu państwo otrzymuje należną mu obligatoryjnie dywidendę, której wysokość jest określona w procentach corocznie odpowiednio do ustawy budżetowej. Fundusz przedsiębiorstwa stanowi finansowy wyraz dorobku przedsiębiorstwa, który powstał w wyniku prowadzonej przez nie działalności gospodarczej i odzwierciedla on wartość jego majątku własnego. Zwiększenie tego funduszu następuje z zysku pozostającego w dyspozycji przedsiębiorstwa i amortyzacji, a także z dokonania aktualizacji wyceny środków trwałych (in plus) oraz z innych źródeł. Zmniejszenie zaś tego funduszu następuje poprzez: straty bilansowe, umorzenie majątku trwałego, dywidendy, gdy nie mogą być wypłacone z osiągniętego zysku po jego opodatkowaniu, aktualizację wyceny środków trwałych (in minus), nieodpłatne przekazanie osobom prawnym lub fizycznym części mienia (środków trwałych) na podstawie decyzji wydanych przez upoważnione organy.
[J. Penc]
|