zasady sukcesu
Zdaniem T. Peters`a i R. Waterman`a sukces umożliwia przedsiębiorstwu stosowanie następujących zasad:
1. skłonność (obsesja) działania, która polega na stałym wymuszaniu szybkiej analizy pojawiających się problemów, formułowaniu odpowiedzi na nie i bezzwłocznym wdrażaniu zaproponowanych rozwiązań;
2. bliski i bezpośredni kontakt z klientem polegający na poznawaniu jego potrzeb, preferencji i upodobań, a następnie szybkim i niezawodnym ich zaspokajaniu;
3. autonomia i przedsiębiorczość, która polega na samodzielności działania jednostek i zespołów zdolnych do przejawiania inicjatywy, aby mogły powstawać nowe koncepcje i produkty;
4. wydajność i efektywność, co oznacza wytworzenie u wszystkich pracowników przeświadczenia, ze ich dobra praca ma zasadnicze znaczenie i że będą oni mieli korzyści wynikające z sukcesu firmy;
5. koncentracja na wartościach, co wymaga położenia nacisku na wartości realizowane przez przedsiębiorstwo (jakość, styl działania, niezawodność usług itp.) i wynikającą stąd filozofię działania przedsiębiorstwa;
6. trzymanie się swojej specjalności, co oznacza koncentrację na podstawowym profilu firmy, a więc wykorzystywanie indywidualnych doświadczeń, zdolności i umiejętności firmy;
7. prosta struktura organizacyjna i nieliczny sztab, co oznacza utrzymywanie nielicznych szczebli zarządzania i niewielu pracowników pełniących funkcje zarządzania;
8. luźne i sztywne formy organizacyjne w strukturze przedsiębiorstwa, oznaczające, że jedne jego sfery działania są wysoce scentralizowane, a inne wysoce zdecentralizowane.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
sukces
,
czynniki sukcesu
|