Badania pierwotne - primary research
są podejmowane po raz pierwszy dla potrzeb rozwiązania konkretnego problemu i podjęcia związanej z nim decyzji. Są one kosztowniejsze od badań wtórnych, lecz w wielu przypadkach niezbędne dla zbadania bardziej złożonych problemów. Badania pierwotne, oparte na prostych metodach, są prowadzone przez samo przedsiębiorstwo, wymagające złożonych metod, wykonują na zlecenie agencje marketingowe i firmy konsultingowe. Badania prowadzone są dla: 1. charakterystyki zdarzeń i procesów rynkowych - badania opisowe,
2. ustalania związków przyczynowo-skutkowych sytuacji rynkowych, weryfikowania trafności przewidywań, objaśniania przyczyn określonych sposobów postępowania nabywców itp. - badania wyjaśniające,
3. przewidywania zmian na rynku, oceny perspektyw powodzenia nowych produktów i usług, możliwych zagrożeń ze strony konkurentów - badania prognostyczne,
4. pozyskiwania nowych pomysłów, tworzenia innowacji, ekspansji na nowe rynki - badania innowacyjne.
Wtórne i pierwotne badania marketingowe podejmowane są dla poznania nabywców oraz oceny korzyści, jakie zapewniają im produkty, ceny, kanały dystrybucji i promocja.
[T. Sztucki]
|