Bodziec - impulse
stanowi go porcja energii lub informacji zawartej w zdarzeniach zachodzących na zewnątrz lub wewnątrz organizmu, która wywołuje reakcję ze strony odpowiednio wyposażonej komórki organizmu receptora. Pojemność informacyjna receptorów określana jest przez dolną lub górną granicę zakresu energii bodźca, na który już albo jeszcze reagują receptory. Próg dolny wrażliwości to najmniejsza ilość energii bodźca zdolna do wytworzenia reakcji receptora, a próg górny wrażliwości, to największa ilość energii bodźca, przy której jeszcze receptor reaguje adekwatnie do energii bodźca. Zawarta w bodźcu energia lub informacja przetwarzana jest na jednolity, zrozumiały dla całego układu nerwowego kod – impuls nerwowy. Działalność marketingowa dostarcza potencjalnym klientom codziennie ogromną ilość bodźców stwarzanych przez wygląd produktów, opakowań, miejsc sprzedaży, a także za pośrednictwem apeli emocjonalnych skłaniających do wywołania pożądanych reakcji, tj. dokonywania zakupu produktów i usług.
[T. Sztucki]
|