Witamy, 4 lipca 2024 r. Imieniny: Aureli, Malwiny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Franczyza - franchising

udzielenie przez władze administracyjne lub przedsiębiorstwo innemu przedsiębiorstwu prawa do wyłącznej sprzedaży dóbr gospodarczych lub świadczenia usług na pewnym terytorium w drodze umowy franczyzy (franchise agreement). Rozumie się przez nią całokształt praw własności przemysłowej lub intelektualnej i znaku towarowego, nazwy firmy, oznaczeń lokalu, wzorów użytkowych, praw autorskich, papierów i szeroko pojętego know-how wykorzystywanych w celu sprzedaży, bądź też świadczenia usług. Jest to forma umowy licencyjnej rozpowszechniona w ponadnarodowych organizacjach sieciowych.
Korzystający z tej umowy (franczyzobiorca - franchisee) zobowiązuje się do stałego i ciągłego kupowania ustalonych ilości produktów lub ich wytwarzania wg. ustalonej technologii oraz do ich sprzedawania ściśle według wymagań określonych przez dostawcę i po ustalonej przez niego cenie. Podstawową korzyścią jaką odnosi franczyzodawca (,i>franchisor) przez podpisanie umowy franchisingu z innymi przedsiębiorstwami jest rozbudowa własnego systemu marketingowego i rozszerzenie oddziaływania własnej nazwy i znaku firmowego bez poniesienia większych nakładów kapitałowych. Ponadto otrzymuje on dodatkowe źródło dochodów, jakimi są opłaty uiszczane przez franczyzobiorcę z tytułu udzielonych licencji.
Umowa franchisingu jest korzystna dla franczyzobiorcy, gdyż umożliwia mu:
 skorzystanie z doświadczeń organizacyjnych i handlowych franczyzodawcy oraz z renomy związanej z jego nazwą i znakiem firmowym;
 otrzymanie pomocy od franczyzodawcy w zakresie organizacji i bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa (prowadzenia finansów, szkolenia, reklamy itp.);
 obniżenie ryzyka związanego z podjęciem działalności gospodarczej, zwiększenie własnej wiarygodności kredytowej i możliwości uzyskania preferencyjnego kredytu;
 rozszerzenie rynku na produkty i technologie, poznanie strategii marketingowej franczyzodawcy;
 utrzymanie się na rynku, gdyż franczyzodawcy nie dopuszczają do upadku słabej firmy, wolą przejmować jej operacje, nawet jeśli wiąże się to ze stratami – dbają o swój dobry wizerunek na rynku
[J. Penc]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Analiza rynku - stanowi podstawę działalności i zamierzeń każdego przedsiębiorstwa. Ma na celu zbadanie i ustalenie możliwości i uwarunkowań z jakimi musi się...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch