Franczyza - franchising
udzielenie przez władze administracyjne lub przedsiębiorstwo innemu przedsiębiorstwu prawa do wyłącznej sprzedaży dóbr gospodarczych lub świadczenia usług na pewnym terytorium w drodze umowy franczyzy (franchise agreement). Rozumie się przez nią całokształt praw własności przemysłowej lub intelektualnej i znaku towarowego, nazwy firmy, oznaczeń lokalu, wzorów użytkowych, praw autorskich, papierów i szeroko pojętego know-how wykorzystywanych w celu sprzedaży, bądź też świadczenia usług. Jest to forma umowy licencyjnej rozpowszechniona w ponadnarodowych organizacjach sieciowych.
Korzystający z tej umowy (franczyzobiorca - franchisee) zobowiązuje się do stałego i ciągłego kupowania ustalonych ilości produktów lub ich wytwarzania wg. ustalonej technologii oraz do ich sprzedawania ściśle według wymagań określonych przez dostawcę i po ustalonej przez niego cenie. Podstawową korzyścią jaką odnosi franczyzodawca (,i>franchisor) przez podpisanie umowy franchisingu z innymi przedsiębiorstwami jest rozbudowa własnego systemu marketingowego i rozszerzenie oddziaływania własnej nazwy i znaku firmowego bez poniesienia większych nakładów kapitałowych. Ponadto otrzymuje on dodatkowe źródło dochodów, jakimi są opłaty uiszczane przez franczyzobiorcę z tytułu udzielonych licencji.
Umowa franchisingu jest korzystna dla franczyzobiorcy, gdyż umożliwia mu:
skorzystanie z doświadczeń organizacyjnych i handlowych franczyzodawcy oraz z renomy związanej z jego nazwą i znakiem firmowym;
otrzymanie pomocy od franczyzodawcy w zakresie organizacji i bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa (prowadzenia finansów, szkolenia, reklamy itp.);
obniżenie ryzyka związanego z podjęciem działalności gospodarczej, zwiększenie własnej wiarygodności kredytowej i możliwości uzyskania preferencyjnego kredytu;
rozszerzenie rynku na produkty i technologie, poznanie strategii marketingowej franczyzodawcy;
utrzymanie się na rynku, gdyż franczyzodawcy nie dopuszczają do upadku słabej firmy, wolą przejmować jej operacje, nawet jeśli wiąże się to ze stratami – dbają o swój dobry wizerunek na rynku
[J. Penc]
|