Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Funkcje cen - functions of prices

role (zadania), które pełnią ceny w gospodarce rynkowej w procesie kształtowania i regulacji stosunków ekonomicznych, kształtowaniu produkcji i konsumpcji oraz zachowaniu się producentów i konsumentów. Do najważniejszych funkcji cen należą:
 funkcja informacyjna: parametr pozwalający określać wielkość przychodów ze sprzedaży oraz pobudzający do określonego działania. Poziom ceny informuje nabywcę, o ile zmniejszają się jego zasoby pieniężne jeśli dokona zakupu określonego produktu, natomiast producenta informuje, o ile zwiększy się jego przychód, gdy dokona sprzedaży;
 funkcja redystrybucyjna: narzędzie podziału towarów i usług a także przesuwania dochodów od jednych grup społecznych do innych oraz do budżetu państwa. Przedsiębiorstwa oligopolistyczne i monopolistyczne ustalają zwykle ceny na poziomie umożliwiającym osiąganie zysku wyższego od przeciętnego, przechwytując w ten sposób dochody przedsiębiorstw niezmonopolizowanych i konsumentów. Także i państwo dokonuje redystrybucji dochodów za pomocą cen, różnicując ich obciążenie podatkami lub dotując niektóre towary i usługi;
 funkcja stymulacyjna: narzędzie oddziaływania na dostawców i odbiorców. Wyższy poziom cen (wyższa opłacalność produkcji) skłania wytwórców do zwiększenia produkcji, niższy zaś do jej ograniczenia. Wyższy poziom ceny może także skłaniać do podnoszenia wartości użytkowej wyrobów (jakości, funkcjonalności, estetyki itp.). Wyższy poziom cen skłania konsumentów do ograniczenia spożycia (np. używki), a niższy do jego wzrostu (np. dobra kulturalne). Przy pomocy cen państwo może odpowiednio modyfikować poziom dochodów realnych i strukturę konsumpcji.
[J. Penc]

Zobacz również: cena , cena dataliczna , cena równowagi


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch