Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Introspekcja - introspection

obserwowanie, badanie własnych przeżyć psychicznych, a więc zjawisk i procesów jakie zachodzą w świadomości człowieka, czyli samoobserwacja. Introspekcja jest przeciwieństwem do ekstraspekcji, której przedmiotem są zjawiska świata zewnętrznego.
Psychologia przez długie lata (od Sokratesa do Bergsona) opierała się na metodzie subiektywnej. Wykształciła nawet kierunek zwany introspekcjonizmem, który uznaje introspekcję za podstawową metodę poznawania zjawisk psychicznych. Taka metoda poznawcza ma naturalnie wiele wad, jakimi są: trudność zachowania obiektywności przez osobę obserwującą samą siebie, trudność precyzyjnego komunikowania innych swoich spostrzeżeń z powodu ograniczeń języka, niemożność dotarcia do zjawisk podświadomych itp.
Kierunek ten został zanegowany przez behawiorystów, którzy postanowili zajmować się wyłącznie zachowaniami obserwowanymi z zewnątrz. Zredukowali poznanie do związku SR (bodziec–reakcja), co oczywiście zawęziło znacznie poznawanie złożonej natury zjawisk psychicznych.
[J. Penc]

Zobacz również: poczucie własnego autorytetu , pokusa egoizmu , behawioryzm , zainteresowania


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch