Lider rynku - market leader
firma lub marka, która ma największy udział w rynku branżowym lub danego produktu. Prowadzi ona na nim często także w kształtowaniu cen (cenowe przywództwo), innowacjach produktowych, metodach dystrybucji, intensywności działalności promocyjnej, aktywizacji sprzedaży itp. Na każdym rynku mamy do czynienia z liderem, który narzuca określone warunki jakościowe i ekonomiczne. Aby zachować swoją pozycję musi on stale mieć się na baczności, gdyż podążają za nim stale duże grupy konkurentów, tj. współzawodniczący i naśladowcy, którzy pragną zająć jego pozycję na rynku. Musi on więc działać w trzech kierunkach:
intensyfikacji popytu i zwiększenia rozmiarów rynku;
chronienia swojego obecnego udziału na rynku poprzez odpowiednie działania ofensywne i defensywne, a zwłaszcza zapewnienie wysokiej jakości;
zwiększenia swego udziału w rynku, nawet jeśli jego łączna wielkość jest stała.
[J. Penc]
Zobacz również:
market challangers
|