marketing rozwijany na podstawie umów; wszystkie formy współpracy w zakresie marketingu między partnerami rynkowymi działającymi na tych samych lub różnych szczeblach obrotu, określone i zabezpieczone w umowach. Marketing umowny uważany jest za ważny instrument współdziałania, w którym występują zróżnicowane formy i stopnie współpracy pionowej oraz poziomej w zróżnicowanych systemach. W zależności od zakresu tej współpracy można wyróżnić:
proste umowy lub porozumienia ramowe;
specjalne umowy ramowe;
sprzedaż umowną – sprzedaż wiązaną;
sprzedaż umowną jako monopolową;
sprzedaż umowną jako wyłączną;
franchising produktu;
franchising programu zbytu.
Występujący w tym marketingu franchising oznacza umowy upoważniające nabywcę licencji (lub koncesji) do wykorzystania firmy (nazwiska), wyrobów oraz metod produkcji i sprzedaży.
[J. Penc]
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...