Nabywca - buyer, customer
Sensem i celem istnienia każdego biznesu jest nabywca. Jest tym, do kogo przedsiębiorstwo kieruje swe produkty i usługi i ostatecznym weryfikatorem ich wartości i przydatności decydując tym o egzystencji, powodzeniu i rozwoju przedsiębiorstw. Każdy nabywca, niezależnie od tego jakie produkty i dla jakich celów pragnie kupić, ma mniej lub bardziej uświadomione cztery główne rodzaje wymagań:
1. chce uzyskać możliwie najwyższą wartość tego, co kupuje,
2. pragnie osiągnąć to możliwie najniższym kosztem,
3. potrzebuje dogodnych warunków dla dokonania wyboru i podjęcia decyzji zakupu w odpowiadających mu miejscach i dogodnym czasie,
4. chce mieć zapewnioną łączność informacyjną z przedsiębiorstwem oferującym towary i usługi.
Jest to określenie jedynie podstawowych wymagań, które w stosunku do każdego nabywcy i każdego produktu lub usługi, muszą być szczegółowo ustalone, a następnie realizowane, co wymaga:
właściwej kompozycji instrumentów oddziaływania na rynek,
systemu wiążącego produkcję, dystrybucję i promocję z rynkiem i nabywcami,
odpowiednich sposobów tworzenia ofert przedsiębiorstwa i pozyskiwania nabywców.
Według wypowiedzi L. Beana: nabywca jest szczególnie ważną osobą w przedsiębiorstwie, od której jest ono w pełni zależne, nie jest przeszkodą, lecz celem jego pracy, jest tym, który mówi nam o swoich wymaganiach, a nasza praca polega na ich zaspokojeniu z korzyścią dla niego i dla nas. Największą wartością, ze względu na liczebność i łączną wysokość zakupów, są konsumenci, końcowi nabywcy wytwarzanych dla nich dóbr i usług, które nabywają dla zaspokajania swych indywidualnych potrzeb, pragnień i wymagań. Końcowymi nabywcami, kupującymi dla produkcji i przetwórstwa, są przedsiębiorstwa przemysłowe. Innym rodzajem końcowych nabywców są instytucje administracyjne, społeczne, ludzie wolnych zawodów itp., dokonujący zakupów dla potrzeb funkcjonowania tych organizacji. Odmiennym rodzajem nabywców są hurtowe i detaliczne przedsiębiorstwa handlowe kupujące produkty w celu ich dalszej sprzedaży rozmaitym końcowym nabywcom, a przede wszystkim konsumentom.
Zobacz również:
klient
,
typologia nabywców
,
obraz nabywców
,
uczestnicy procesów zakupu
|