Opakowanie - packing
Wszystko w czym umieszcza się produkty dla ich zabezpieczenia i ochrony przy przewozie, przechowywaniu i konsumowaniu. Opakowanie jest silnym narzędziem marketingowym. Opakowanie spełnia funkcje
ochrony produktu,
dogodności transportu,
przechowywania produktów,
ich konsumpcji i użycia, a ponadto funkcję:
wyróżniającą produkt,
informacyjną i
reklamową.
Te podstawowe funkcje opakowania są wzbogacone przez wykorzystywanie opakowań dla umieszczania na ich informacji pomocnych dla użytkowania produktów oraz tekstów i rysunków oddziałujących promocyjnie na potencjalnych nabywców. Rozwój sprzedaży samoobsługowej spowodował przekształcenie zwykłego pakowania w sztukę pakowania powodującą, ze produkt „sam się sprzedaje”, ponieważ spełnia funkcję zastępowania sprzedawcy. Wykonanie właściwego opakowania produktu wymaga:
zharmonizowania rodzaju i wyglądu opakowania z produktem i segmentem rynku, na którym będzie sprzedawany,
zanalizowania drogi i sposobu fizycznego obiegu produktu z zakładu przemysłowego do hurtowych i detalicznych ogniw sprzedaży,
ustalenia najbardziej korzystnych sposobów prezentacji produktu we wszystkich miejscach jego demonstracji i oferowania nabywcom,
określenia treści i formy informacji oraz promocji, które są niezbędne, aby zachęcić konsumentów do pierwszego kontaktu z produktem w miejscu jego sprzedaży,
dostosowania opakowania do sposobu, w jaki nabyty produkt będzie zabierany ze sklepu i dostarczany do mieszkania nabywcy,
umożliwienia wtórnego wykorzystania opakowania przez konsumenta i w procesie produkcyjnym,
zapewnienia nieszkodliwości opakowania dla środowiska naturalnego,
przeprowadzenia kalkulacji kosztów różnych wersji opakowania oraz ustalenia ich wpływu na cenę opakowanego produktu.
Ważne znaczenie ma zastosowanie odpowiedniego koloru opakowań, dzięki czemu znajdujące się w nich produkty wyróżniają się od innych, przyciągają uwagę i zachęcają do kupna. Kolor, zastosowany do opakowania, musi nasuwać skojarzenia odpowiednie dla danego produktu. Jest to szczególnie ważne przy projektowaniu opakowań artykułów żywnościowych. Kolor musi zachęcać klienta do zjedzenia produktu znajdującego się w opakowaniu. Niewłaściwy kolor może nasuwać podejrzenia, że produkt jest nieświeży lub niezbyt smaczny. Kolory zdobiące wyroby kosmetyczne muszą być odmienne wówczas, gdy nie występują znaczne różnice między gatunkami. Szczególnie ważne są kolory opakowań produktów traktowanych jako upominki, powinny określać kosztowność i wyrafinowanie swej zawartości. Dzięki kolorom można podkreślić zapach. I tak perfumy o zapachu kwiatowym powinny mieć opakowanie w kolorach pastelowych, a perfumy o intensywnym ciężkim zapachu – w kolorach bardziej wyrazistych.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
kolor
|