Prawo wzmocnienia - principle of reinforcement
prawo efektu dotyczące wzmocnienia; względnie trwała zależność między działaniem a wynikami tego działania (pozytywnymi bądź negatywnymi). Zgodnie z tym prawem istnieje duże prawdopodobieństwo, że działania prowadzące do pożądanego wyniku będą się w pewnych okolicznościach powtarzać. Oznacza to, że im większa jest satysfakcja z działania, tym większa skłonność do jego powtórzenia i odwrotnie: im większe niepowodzenie, tym większa niechęć do jego powtórzenia.
Prawdopodobieństwo ponownego zakupu danego produktu (marki) przez konsumenta wzrośnie więc, jeżeli będzie on z tego zakupu zadowolony i odwrotnie: zmniejszy się ono, jeżeli nie spełni jego oczekiwań, jeżeli go rozczaruje, np. z powodu nieodpowiedniej jakości, braku dobrego serwisu itp.
Gdy następuje wzmocnienie prawdopodobieństwo reakcji konsumenta zwiększa się, gdyż powstaje u niego jakby pewien nawyk (przyzwyczajenie), dyspozycja do kupna danego produktu przez wyrobienie sobie o nim pozytywnego zdania. Ta wyuczona reakcja może wygasnąć, jeśli nie jest odpowiednio wzmacniania, jeśli na przykład jakość produktu ulegnie pogorszeniu.
Prawo wzmocnienia znajduje szerokie zastosowanie w działalności reklamowej i wytwarzaniu lojalności do marki.
[J. Penc]
Zobacz również:
nawyk
,
zachowanie się konsumenta
|