Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Role zawodowe - professional roles

role realizowane przez pracowników w organizacji związane z zajmowaną przez nich pozycją. Każdej pozycji przypisana jest określona rola zawodowa. Zawiera ona według S. Chełpy następujące elementy:
 normy zadaniowe: rodzaj zadań roboczych, metody i środki ich realizacji, zakres odpowiedzialności oraz sposób wynagradzania;
 normy rozwoju zawodowego: zasady awansowania, wymagane umiejętności i kompetencje oraz sposób ich zdobywania, zasady degradacji zawodowej;
 normy interakcji społecznych: mniejsze jednostki w strukturze hierarchicznej firmy, zakres, rodzaj i formy kontaktów społeczno-zawodowych;
 normy wartościowania: zasady przypisywania zdarzeniom i ludziom pozytywnych i negatywnych właściwości;
 normy odnoszące się do ubioru, uczesania, używania specyficznego języka, form gramatycznych itp.
Pracownikowi przekazywane są przez przełożonych i zespół pracowniczy przepisy składające się na rolę zawodową. Wywierana jest też presja mająca doprowadzić do zbieżności jego zachowania się z tymi przepisami oraz zwyczajowo obowiązującymi zachowaniami.
Każdą rolę może cechować konflikt roli i niejasność roli. Konflikt roli ma miejsce wówczas, gdy jednocześnie występują sprzeczne wymagania i oczekiwanie wobec roli pracownika. Niejasność roli oznacza niekompetentny, nieprzejrzysty i słabo sprecyzowany system oczekiwań wobec pracownika. Pojawia się on w sytuacji wieloznaczności informacji dotyczących przepisów roli oraz braku oceny rezultatów wykonywanych zadań lub jej niejednoznaczności.
Konflikt roli i jej niejasność mogą powodować u pracownika poczucie alienacji, osłabiać jego motywację i narażać go na niepotrzebne stresy.
[J. Penc]

Zobacz również: organizacja pracy , styl kierowania , delegowanie uprawnień , pole działania pracownika , kontrola kierownicza


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch