Strategiczne jednostki biznesu - strategic business units
segmenty strategiczne, specjalne obszary działalności (specjalizacje produkcyjne) obejmujące jednorodny zespół dóbr i (lub) usług przeznaczonych na rynek, na którym działają konkurenci i w stosunku do których możliwe jest wyznaczenie strategii działania.
Wyznaczając segmenty strategiczne należy dokonać podziału obszaru aktywności przedsiębiorstwa w dwu aspektach:
produkcyjnym, tzn. wykazać, które wyroby lub grupy wyrobów (usług) zalicza się lub nie do wyróżnionej specjalizacji;
geograficznym, tzn. określić czy działanie w różnych obszarach geograficznych lub geopolitycznych można zaliczyć do jednej specjalizacji, czy też należy je ująć w oddzielnych segmentach.
Za pomocą jednostek strategicznych można określić pozycję strategiczną firmy, będącą kompozycją strategiczną każdej specjalności. Służy do tego metoda macierzowa (macierze analizy portfelowej).
[J. Penc]
Zobacz również:
segmentacja rynku
,
strategiczna przewaga
,
metoda BCG
|