Teoria biznesu - theory of business
usystematyzowane założenia i zasady mające istotne znaczenie dla prowadzenia biznesu w konkurencyjnym i zmiennym otoczeniu. Zdaniem P. F. Druckera teoria biznesu składa się z trzech części. Po pierwsze, założeń dotyczących środowiska, w jakim znajduje się organizacja społeczeństwa i jego struktury, rynku, klienta oraz technologii. Po drugie, założeń dotyczących określonej misji danej organizacji. Po trzecie, założeń dotyczących najsilniejszych atutów organizacji potrzebnych w procesie realizacji misji.
Dobra teoria biznesu musi spełniać cztery podstawowe wymagania:
założenia dotyczące środowiska, misji oraz atutów firmy muszą odpowiadać rzeczywistej sytuacji rynkowej;
założenia dotyczące wszystkich trzech obszarów muszą do siebie pasować;
teoria biznesu musi być w ramach organizacji powszechnie znana i zrozumiała;
teoria biznesu musi być stale testowana, powinna mieć zdolność do zmiany, w zależności od warunków i samego biznesu.
[J. Penc]
Zobacz również:
etyka w biznesie
,
sztuka biznesu
|