Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Teoria podejmowania decyzji - decision making theory

kształtujący się system twierdzeń dotyczący zasad, metod i warunków rozwiązywania problemów w określonych sytuacjach decyzyjnych i na różnych szczeblach zarządzania (złożoność układów organizacyjnych) oraz dokonywania wyborów rozwiązań optymalnych.
Nauka ma poważny dorobek w zakresie teorii podejmowania decyzji. Wykształciła nawet w tym względzie trzy teorie: normatywną, psychologiczną i socjologiczną.
Teoria normatywna wykorzystuje do preparacji decyzji modele matematyczne (programowanie liniowe, teorię gier) oraz technikę komputerową. Dzięki opracowanym modelom prognozuje się zmiany w otoczeniu, przepowiada wyniki różnych działań i ocenia je pod kątem ich wpływu na przyszłość organizacji. Teoria ta znajduje zastosowanie przede wszystkim tam, gdzie jest możliwa kwantyfikacja informacji ,,wejściowych”, tj. w tych dziedzinach, w których można ustalić mierzalne czynniki problemu decyzyjnego.
Teoria psychologiczna jest zbiorem twierdzeń o rozwiązywaniu zadań decyzyjnych przez ludzi, którzy realizując ten proces dążą do osiągnięcia pewnych stanów rzeczy. Próbuje oba przewidywać i wyjaśniać czynności (procesy) decyzyjne człowieka, zwracając szczególną uwagę na jego zachowanie się w czasie rozwiązywania problemu decyzyjnego, a więc w sytuacji działania i wyboru. Zachowanie to zależy głównie od rodzaju i założeń sytuacji decyzyjnej, rodzaju i struktury cech osobowościowych decydenta, a także od subiektywnej percepcji ryzyka.
Teoria socjologiczna bada uwarunkowania i formułuje zalecenia odnośnie do podejmowania decyzji w kontekście interakcji społecznych w organizacji oraz stosowanego w niej stylu kierowania. Szczególnie interesuje się takimi problemami, jak decyzje kierownicze jako składnik roli zawodowej kierownika, czynniki determinujące decyzje kierownicze, decyzje indywidualne a decyzje zespołowe, sposoby przekazywania decyzji, konflikty na tle rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz podejmowania decyzji itp.
[J. Penc]

Zobacz również: podejmowanie decyzji , rozwiązywanie problemu , reguły decydowania


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch