Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Teorie zachowania - behaviour theories

teorie wyjaśniające sposób zachowania się pracownika w organizacji i jego stosunek do pracy. W psychologii motywacji znane są zwłaszcza trzy takie teorie: X, Y, Z.
Według teorii X (D. McGregora) przeciętni ludzie mają wrodzoną niechęć do pracy i unikają jej jak tylko mogą, mają mało ambicji i dążą do potwierdzenia swoich zamierzeń przez zwierzchnika, unikają odpowiedzialności, chętnie poddają się woli przełożonego, cechuje ich mała ambicja i nade wszystko pragną spokoju i bezpieczeństwa.
Według teorii Y (D. McGregora) ludzie niekoniecznie nie lubią swojej pracy, są zdolni do kierowania własną pracą, do samokontroli, do uczenia się i rozwoju, dążą do przyjmowania odpowiedzialności, są w sprzyjających warunkach pomysłowi i twórczy. Ich potencjał intelektualny jest jednak niedoceniany w środowisku pracy, toteż z winy przedsiębiorstw zachowują się najczęściej tak, jak to wynika z teorii X.
Wiele strategii przedsiębiorstw polega na adaptacji pesymistycznej teorii X. Menedżerowie hołdują tradycyjnemu poglądowi, że ludzie pracują tylko tyle, ile trzeba, aby przeżyć i unikają pracy, gdy tylko jest to możliwe, przeto muszą być oni surowi i apodyktyczni wobec pracowników, gdyż w przeciwnym razie podwładni niewiele zrobią. Nowocześni menedżerowie skłaniają się ku optymistycznemu poglądowi na naturę człowieka, tj. teorii Y; uważają, że ludzie chcą pracować, we właściwych warunkach uzyskują zadowolenie z pracy i starają się ją dobrze wykonywać, a także dążą do osobistego doskonalenia się i rozwoju.
Według teorii Z (W. Ouchiego), która stanowi krytykę zarówno teorii X, jak i Y, kluczem do zwiększonej wydajności są pracownicy. We współczesnej organizacji (a taką jest organizacja japońska) powinna ich cechować wiara w cele nadrzędne oraz zadania przedsiębiorstwa i wynikającą z niej lojalność, dopasowanie się ludzi w toku licznych rozbudowanych kontaktów nieformalnych w małych grupach, intymność w stosunkach między blisko współpracującymi ludźmi.
[J. Penc]

Zobacz również: koncepcje psychologiczne człowieka , mądrość działania , wyobraźnia , teoria zgodności


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch