Zasady kontroli - control rules
podstawowe reguły przeprowadzenia kontroli kierowniczej przez menedżera. Każdy menedżer kontrolując podwładnych powinien wiedzieć, że:
największą skuteczność ma kontrola wyników; im więcej swobody ma pracownik w zakresie kształtowania sposobu pracy, tym więcej wykaże inicjatywy, chęci do pracy i odpowiedzialności;
należy raczej unikać ciągłych kontroli szczegółowych, preferując okresowe kontrole wyników, gdyż szczegółowe kontrole tłumią w pracowniku samodzielność myślenia i działania;
należy dobierać różne godziny kontroli, mając na uwadze, że największa sprawność pracownika jest zwykle przed południem, natomiast osłabienie sprawności następuje po południu lub późnym wieczorem (szczególnie zaś w nocy);
kontrolę należy przeprowadzać możliwie dyskretnie, tak aby można było obserwować naturalne zachowania się pracownika.
Menedżer powinien odróżniać czynności kontroli od nadzoru. Pod nadzorem należy rozumieć dużą liczbę drobnych obserwacji, prowadzonych w sposób mniej usystematyzowanych w czasie. Kontrola jest natomiast badaniem planowym odnoszącym się do określonych problemów lub stadiów pracy, a więc jest działaniem programowym potrzebnym, zrozumiałym i odnoszącym się wyłącznie do istoty rzeczy.
[J. Penc]
Zobacz również:
kontrola kierownicza
|