Clienting - clienting
elektroniczna sieć powiązań z klientem umożliwiająca nawiązanie i prowadzenie bezpośredniego dialogu z klientelą firmy. Dzięki tej sieci bezpośrednich powiązań klient ma możność reagowania na wszelkie zachowania przedsiębiorstwa, na wszelkie zmiany, jakie w nim zachodzą i na nowe produkty, dzielenie się swoimi uwagami, pomysłami i propozycjami ulepszeń także w sposób bezpośredni (on-line).
Clienting różni się zasadniczo od marketingu. Jeśli marketing jest ideą rynku masowego, clienting za punkt zainteresowania przyjmuje indywidualnego klienta i na konkretnym a nie abstrakcyjnym kliencie koncentruje zainteresowanie firmy.
Clienting uważa się za ważne wyzwanie nadchodzących lat. Stawia on też nowe zadania przedsiębiorstwom, a mianowicie dokonanie identyfikacji i personifikacji swoich klientów, badania ich motywacji zakupu i tworzenia warunków dla nawiązywania bliższego i wzajemnego kontaktu. Wychodzi on też na przeciw nowym możliwościom oferowanymprzez masowe sieci komputerowe ułatwiające przesyłanie informacji, prezentowania towarów, dokonywania wyborów, zamawiania ich za pomocą tego medium oraz interaktywną łączność z klientem
|