Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Controlling - controlling

instrument zarządzania integrujący planowanie, kontrolę i kierowanie. W 1892 r. firma General Electric Company utworzyła stanowisko pracy o nazwie controller. Zainteresowanie controllingiem w Ameryce datuje się od lat dwudziestych XX wieku, w następnych dziesięcioleciach objęło Europę i inne rozwijające się kraje świata. Controlling nie jest innym określeniem kontroli, lecz został uznany za odkrycie skutecznego sposobu zarządzania przedsiębiorstwami w warunkach niestabilnego otoczenia. Controlling jest kompleksowym, skoordynowanym zarządzaniem przedsiębiorstwem ukierunkowanym na optymalizację ustalonych celów wyrażanych ogólnie jako osiąganie zysku w krótkim okresie oraz pewność egzystencji i rozwoju przedsiębiorstwa w długim i bardzo długim okresie. Zajmuje się szczególnie „wąskimi gardłami” tj. najsłabszymi ogniwami przedsiębiorstwa hamującymi jego rozwój. Jego zastosowanie wymaga prawidłowej kalkulacji kosztów oraz prowadzenia conajmniej dwustopniowego rachunku zysków i strat (wyników). System controllingu obejmuje wyszukiwanie i rozpoznawanie celów, projektowanie dróg i sposobów kształtowania pożądanej przyszłości i miejsca przedsiębiorstwa na rynku oraz ustalanie krytycznych uwarunkowań dla ich pokonywania. Wymaga to ciągłego porównywania stopnia osiągania celów i analizowania odchyleń dla przeprowadzenia działań korygujących, zmniejszających lukę między stanem faktycznym i planowanymi zamierzeniami. H. J. Vollmuth uważa controlling za ponadfunkcyjny instrument zarządzania, wspierający dyrekcję i pracowników zarządu w podejmowaniu decyzji. Zadaniem controllera jest wspomaganie sterowania przedsiębiorstwem dzięki pozyskiwaniu i analizowaniu danych pochodzących z funkcjonującego systemu informacji i kontroli oraz ujmowaniu ich w mierzalne cele i efekty działalności przedsiębiorstwa, ujęte w zespole planów operatywnych i strategicznych.
[T. Sztucki]

Zobacz również: controller


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch