Controlling strategiczny - strategic controlling
controlling nastawiony na pomoc kierownictwu przedsiębiorstwa w realizacji zamierzeń długookresowych, perspektywicznych. Jego celem jest zapewnienie długookresowych potencjałów przedsiębiorstwa, analiza szans i ryzyka ze strony otoczenia i dzięki temu wzajemna koordynacja działalności poszczególnych podsystemów zarządzania strategicznego, tj. strategicznego planowania i kontroli oraz zasilania w informacje strategiczne.
Zdaniem J. Goliszewskiego controlling strategiczny powinien się koncentrować głównie na takich zadaniach jak:
wykazanie i wzajemne uzgodnienie powiązań miedzy otoczeniem, zachowaniem menedżerów i strukturą organizacyjną poszczególnych podsystemów;
uwzględnienie subiektywnego i obiektywnego zapotrzebowania poszczególnych decydentów na informację;
ukształtowanie możliwie optymalnej struktury komunikacyjnej szczebla strategicznego przy wykorzystaniu obecnych technik informacyjnych;
wyposażenie poszczególnych podsystemów w odpowiedni stopień elastyczności umożliwiający szybkie (przy jak najmniejszych kosztach) dopasowanie do zmieniających się warunków działania.
Controlling strategiczny powinien stać się nieodzownym elementem zarządzania strategicznego firmą. Nie powinien on narzucać procesom strategicznym sztywnego gorsetu metod i gotowych receptur, lecz dążyć do świadomej integracji różnorodnych procedur strategicznych z umiejętnościami, kreatywnością i intuicją, zdolnościami i osobowościš menedżerów, którym on służy do doskonalenia procesów zarządzania.
Zobacz również:
kontrola strategiczna
|