Innowacje - innovation
postępowe zmiany polegające na zastępowaniu istniejących stanów nowymi pozytywnie ocenianymi w świetle kryteriów danej organizacji polepszające warunki jej funkcjonowania na rynku i w otoczeniu, przyczyniające się do jej rozwoju i postępu w gospodarowaniu. W znaczeniu potocznym innowacja oznacza nowatorstwo, wprowadzanie czegoś jakościowo nowego w danej dziedzinie życia a także nowa idea, zmiana postrzegana jako pewne novum. W przedsiębiorstwie przez innowacje rozumie się najczęściej nowości zastosowane w produktach, technice lub w zarządzaniu. Faktycznie zaś innowacje w przedsiębiorstwie dzielą się na procesowe, produktowe, organizacyjne, marketingowe i środowiskowe.
Termin innowacje w nauce ekonomii jest łączony szczególnie z J. Schumpeterem, który uznawał, że innowacje to: 1) wprowadzenie na rynek nowego produktu, w sposób istotny różniącego się od innych, 2) wprowadzenie nowej techniki produkcji, 3) otwarcie nowego rynku zbytu, 4) zdobycie nowych źródeł surowców i 5) nowa organizacja jakiegoś przemysłu, np. utworzenie monopolu lub jego likwidacja.
Zakres przedmiotowy definicji innowacji jest bardzo szeroki i ogarnia w zasadzie podstawową część najważniejszych zmian technicznych i organizacyjnych, jakie występują w życiu każdej firmy i całego społeczeństwa.
W nowoczesnym zarządzaniu firmą, które jest silnie zorientowane rynkowo, szczególne znaczenie mają innowacje produktowe. Innowacje te zaakceptowane przez rynek dają firmie przewagę nad konkurentami a nawet zapewniają jej okresowo pozycję monopolistyczną.
[J. Penc]
|