Interes - business, interest
strukturalnie określona orientacja działań jednostek lub grup społecznych zajmujących określone pozycje w społeczeństwie lub hierarchii władzy; relacja między potrzebami człowieka w organizacji (uprawnień, odpowiedzialności, prestiżu, poziomu życia, władzy itp.) a systemem realizacji tych potrzeb.
Interesy poznane przez pracownika stają się źródłem jego świadomych działań; interesy oceniane jako korzystne aktywizują działanie, zaś oceniane jako niekorzystne spowalniają je lub hamują. Interesy w środowisku pracy dzielą się na nadrzędne (podstawowe) i podrzędne. Dla działania człowieka zasadnicze znaczenie mają oczywiście interesy nadrzędne, tj. takie, których realizacja w dostrzegalnym stopniu zmienia sytuację jednostki bądź grupy w organizacji. Zagrożenie tych interesów wywołuje mechanizmy obronne polegające na uruchamianiu sił przeciwstawiających się zagrożeniu, przy czym mechanizmy te są tym silniejsze, im wyżej w hierarchii usytuowane są interesy zagrożone. W razie zagrożenia tych interesów jednostki lub grupy łączą się, tworząc koalicje. Skuteczność działania koalicji jest znacznie większa niż poszczególnych jednostek czy grup interesu.
[J. Penc]
Zobacz również:
potrzeby związane z pracą
,
aspiracje
,
oczekiwania pracowników
,
nastawienie
,
samorelizacja
|