Mikroekonomia - microeconomics
gałąź ekonomii badająca poszczególne elementy tworzące gospodarkę, takie jak gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa, sektory i gałęzie (branże) danej gospodarki, a także poszczególne rynki dóbr i usług funkcjonujące w ramach tej gospodarki. Analizuje ona sposób działania i zachowania się na rynku poszczególnych producentów i konsumentów, sprzedawców i nabywców. Bada czynniki wpływające na kształtowanie się wielkości produkcji i podaży poszczególnych dóbr i usług, popytu na nie oraz wysokości ich cen.
Do badania postępowania przedsiębiorstw wykorzystuje się kategorie kosztów, zysku, renty, stopy procentowej, płacy itp., w warunkach doskonałej, niedoskonałej lub monopolistycznej konkurencji. Analizuje się ich wpływ na wybór metod wytwarzania, zmianywielkości produkcji, stopień wykorzystania zdolności wytwórczych itp. Do badania zachowań konsumentów stosuje się narzędzia analizy, jak: krzywa popytu i podaży lub teoria racjonalnego wyboru, dokonywanego przez konsumentów w aspekcie maksymalizacji przyjemności lub użyteczności nabywanych na rynku dóbr i usług.
[J. Penc]
Zobacz również:
ekonomika
,
makroekonomia
|