Oligopol - oligopoly
rynek, na którym działa niewielu producentów, a każdy z ich zdaje sobie sprawę, że osiągana przez niego cena nie zależy od wielkości produkcji przez niego realizowanej, ale od zachowań konkurentów.
W zależności od rodzaju stosunków między firmami oligopolistycznymi wyróżnia się:
oligopole walczące ze sobą (ich szczególnym przypadkiem są duopole symetryczne, charakteryzujące się dostosowaniem oferowanej na rynku ilości danego produktu przez każdego z dwóch duopolistów do ilości oferowanej przez drugiego);
duopole asymetryczne: charakteryzujące się tym, że jedna firma uważająca się za satelitę drugiej dostosowuje swoją politykę i strategię do polityki i strategii drugiej firmy, którą uznaje za dominującą;
ukryte porozumienia oligopolistyczne: opierają się na istnieniu firmy lidera i ukrytej koordynacji działalności drugiej firmy, bez zamiaru zmiany istniejącego między nimi podziału rynku;
jawne porozumienie oligopolistyczne: są to tzw. kartele, które charakteryzują się głównie koordynacją polityki w zakresie cen i ilości produktów na rynku oraz terytorialnym podziałem rynków.
[J. Penc]
Zobacz również:
duopol
,
monopol
|