Witamy, 24 czerwca 2024 r. Imieniny: Danuty, Jana
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Oligopol - oligopoly

rynek, na którym działa niewielu producentów, a każdy z ich zdaje sobie sprawę, że osiągana przez niego cena nie zależy od wielkości produkcji przez niego realizowanej, ale od zachowań konkurentów.
W zależności od rodzaju stosunków między firmami oligopolistycznymi wyróżnia się:
 oligopole walczące ze sobą (ich szczególnym przypadkiem są duopole symetryczne, charakteryzujące się dostosowaniem oferowanej na rynku ilości danego produktu przez każdego z dwóch duopolistów do ilości oferowanej przez drugiego);
 duopole asymetryczne: charakteryzujące się tym, że jedna firma uważająca się za satelitę drugiej dostosowuje swoją politykę i strategię do polityki i strategii drugiej firmy, którą uznaje za dominującą;
 ukryte porozumienia oligopolistyczne: opierają się na istnieniu firmy lidera i ukrytej koordynacji działalności drugiej firmy, bez zamiaru zmiany istniejącego między nimi podziału rynku;
 jawne porozumienie oligopolistyczne: są to tzw. kartele, które charakteryzują się głównie koordynacją polityki w zakresie cen i ilości produktów na rynku oraz terytorialnym podziałem rynków.
[J. Penc]

Zobacz również: duopol , monopol


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Pięć sił Portera - Zgodnie z koncepcją M. Portera , ustalenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku polega na zaprezentowaniu go na tle...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch