Witamy, 30 czerwca 2024 r. Imieniny: Arnolda, Emiliany
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Słownik polsko-angielski A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Racjonalizacja - rationalization

świadomie stosowane sposoby postępowania mające na celu osiągnięcie większego wyniku użytecznego we wszelkiego rodzaju działalności przy mniejszym nakładzie, wysiłku, środków i czasu. W odniesieniu do zarządzania racjonalizacja oznacza dążenie do usprawniania wszystkich podsystemów organizacji i wszystkich rodzajów czynności w taki sposób, aby były uwzględniane wzajemne oddziaływania, kooperacja czynników i współpracy w celu osiągnięcia efektu synergii.
Racjonalizacja w zarządzaniu powinna się opierać na strukturze procesu decyzyjnego, jako że proces racjonalizacji to proces racjonalnego decydowania. Może więc być ona realizowana w kilku następujących po sobie fazach:
 opis postawionego zadania i sformułowanie celu;
 określenie preferencji celów – celów racjonalizacji;
 analiza ogólna i ustalenie ważnych punktów racjonalizacji;
 poszukiwanie ,,słabych miejsc”, względnie problemów racjonalizacji;
 poszukiwanie wariantów rozwiązań dla określonych celów racjonalizacji i ich przedstawienie;
 ocena tych wybranych wariantów na podstawie analizy konsekwencji (kosztów i efektów) z punktu widzenia przyjętych kryteriów (celów);
 wybór optymalnego (satysfakcjonującego) wariantu rozwiązań, tzn. z uwzględnieniem opłacalności;
 zaplanowanie wdrożenia i pokonywania oporów związanych z jego implementacją,
 porównywanie stanu istniejącego ze stanem pożądanym.
Skoro racjonalizacja oznacza działania podejmowane według zasad racjonalnego decydowania, to w poszczególnych fazach mogą być stosowane techniki, które wykorzystuje się w preparacji procesów decyzyjnych, a więc takie jak: burza mózgów, technika delficka, analiza morfologiczna, metoda scenariuszy, macierze systemowe, drzewa zależności, techniki sieciowe itp.
[J. Penc]

Zobacz również: harmonizacja , synergia , praksologia


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Marketing usług turystycznych - powstanie i rozwój marketingu usług turystycznych jest wynikiem ukształtowania się rynku turystyki i konieczności coraz lepszego świadczenia...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch