Reklama - advertisement, publicity
bezosobowa, odpłatna (lub bezpłatna) i adresowana do masowego nabywcy forma prezentowania i popierania sprzedaży dóbr, usług oraz idei przez określonego nadawcę. Reklama jest współcześnie podstawową formą komunikowania się firmy z rynkiem, tj. przekazywania rynkowi informacji związanych z produktem lub firmą, a także kształtowania potrzeb nabywców i sterowania popytem. Jej celem jest informować (reklama pionierska), przekonywać (reklama konkurencyjna), przypominać (reklama utrwalająca) oraz pozyskiwać nabywców dla oferowanych produktów.
Treść reklamy może dotyczyć:
określonego dobra, usługi lub idei, zwłaszcza zaś znaku towarowego, jakim jest oznaczony dany produkt;
informacji o określonej sprzedaży czy dodatkowo świadczonych usługach sprzedaży sezonowej (przecena produktów).
Zdaniem T. Sztuckiego przedsiębiorstwo w zależności od swoich celów strategicznych może stosować następujące formy reklamy:
informacyjną, zwracającą uwagę nabywców na korzyści, jakie osiągną kupując reklamowany produkt;
przypominającą, mającą na celu powiadomienie, że produkt od dawna wprowadzony na rynek nadal się na nim znajduje, a jego nabycie jest, jak zawsze, korzystne dla nabywców;
konkurencyjną, wykazującą różne korzyści, jakie powoduje nabycie reklamowanego produktu, w stosunku do wyrobów innych producentów;
defensywną, która dąży do przeciwstawienia się reklamie konkurentów, zagrażając pozycji firmy i jej wyrobów;
agresywną, polegającą na wywarciu niezwykle silnego wrażenia na jej adresatach i wywołania wpływu skłaniającego ich do możliwie niezwłocznego pożądanego działania;
prestiżową, służącą do podkreślenia szczególnego znaczenia, jej pozycji na rynku i wyróżniającego się unikatowego charakteru reklamowanych produktów i usług, przeznaczonych dla najbardziej wybrednych nabywców posiadających odpowiednio wysokie środki finansowe.
[J. Penc]
Zobacz również:
media reklamowe
,
skuteczność reklamy
,
DIPADA
|