Strategia marki produktu - branding strategy
wykorzystanie znaczenia marki produktu w budowie korzystnej dla przedsiębiorstwa pozycji rynkowej, ograniczaniu ryzyka działalności i tworzeniu jego pozytywnego wizerunku w otoczeniu. Zdaniem J. Sali strategia marki powinna spełniać głównie następujące cele:
budowę zaufania do marki,
wykorzystanie marki jako środka komunikacji,
osiągnięcie korzystnej wielkości sprzedaży,
tworzenie warunków pozwalających realizować określoną politykę cen,
wykorzystanie marki dla zróżnicowanego oddziaływania na rynek za pomocą produktu.
Przedsiębiorstwa produkcyjne mogą realizować w praktyce trzy podstawowe strategie marki:
stosować marki familijne lub marki indywidualne (produktu);
wytwarzać produkty oznaczone marką własną lub marką handlową;
produkować towary oznaczone marką typu A, B bądź C. Marki typu A obejmują produkty bardzo znane konsumentom i handlowi, a ich reklama jest możliwa w całym kraju, marki typu B obejmują produkty jakościowo nieco gorsze niż oznaczone marką A, a podstwową działalność marketingową tych produktów prowadzi handel, zaś marki typu C są mało znane konsumentom i ich sprzedaż ma zasięg lokalny.
[J. Penc]
|